Director/es: |
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Burello, Marcelo |
Lasa, Cecilia |
Resumen
Este proyecto se propone analizar las poéticas autoriales y las figuraciones sociales de escritores norteamericanos de entreguerras como Gertrude Stein, Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, William Faulkner, John Dos Passos, E. E. Cummings, T. S. Eliot y Hart Crane, entre otros. En sus publicaciones entre 1910 y 1940, pueden identificarse concepciones de literatura –naturaleza, función y estatuto– y estilos constitutivos de poéticas particulares a ser dfiscutidos (Bajtín, 2008: 245; Tinianov, 1968, 1978, 2010). Como respaldo, se construyen figuraciones sociales sobre los autores –la imagen que componen de sí mediante sus textos y paratextos, en concordancia con su proyecto creativo (Bajtín, 2008: 15-177; Bénichou, 2012; Chartier, 1999; Foucault, 2011) y en interacción con otros agentes intelectuales y literarios (Bourdieu, 2002)–.
La “etiqueta conveniente” (Broer y Walther, 1990: 1) para agrupar a dichos escritores es “Generación Perdida”, acuñada por Stein y consagrada por Hemingway. La historia literaria también apela a “Interbellum”, “Los felices años veinte”, “Era del Jazz”, “Crack del 29” o “Segundo Apogeo”. Cada denominación enfatiza aspectos distintos: la experiencia bélica en la Primera Guerra Mundial, el exilio europeo, el shock que sobreviene a quienes gozan del confort en EE.UU., o el fuerte ascendente conquistado por la literatura norteamericana. Tampoco es infrecuente la noción de “modernismo” anglosajón, que realza logros formales y propiamente artísticos por sobre factores socio-históricos y político-económicos, privilegiados por las nomenclaturas anteriores.
La superabundancia de designaciones expone el problema teórico-metodológico a estudiar. Tal multiplicidad obedece al carácter contradictorio del momento para los EE.UU. –su condición de primera potencia coincide con su peor crisis económica– y a la cantidad y calidad de producción literaria y cultural, gracias a dicha posición política y a nuevas técnicas y soportes (radio y cine). La literatura norteamericana de entreguerras requiere, entonces, un abordaje que contemple la especificidad literaria en relación con un contexto histórico insoslayable.
Abstract
This project aims to analyze the authorial poetics and social figurations of American writers between the wars such as Gertrude Stein, Ernest Hemingway, Francis Scott Fitzgerald, William Faulkner, John Dos Passos, E. E. Cummings, T. S. Eliot and Hart Crane, among others. In their publications between 1910 and 1940, conceptions of literature – nature, function and status – and styles constituting particular poetics can be identified and discussed (Bajtín, 2008: 245; Tinianov, 1968, 1978, 2010). As support, social figurations are built about the authors – the image they compose of themselves through their texts and paratexts, in accordance with their creative project (Bajtín, 2008: 15-177; Bénichou, 2012; Chartier, 1999; Foucault, 2011) and in interaction with other intellectual and literary agents (Bourdieu, 2002)–.
The “convenient label” (Broer and Walther, 1990: 1) to group such writers is that of the “Lost Generation”, coined by G. Stein and consecrated by Hemingway. Literary History also appeals to “Interbellum”, “Roaring Twenties”, “Jazz Age”, “Crack of ‘29” or “Second Heyday”. Each denomination emphasizes different aspects: the war experience in the First World War, the European exile, the shock that comes to those who enjoy comfort in the United States, or the strong rise then conquered by American literature. The notion of an Anglo-Saxon “modernism” is not uncommon, highlighting formal and strictly artistic achievements over socio-historical and political-economic factors, stressed by the previous names.
The overabundance of designations reveals the theoretical-methodological problem to be studied. Such multiplicity is due to the contradictory nature of the moment for the United States –their position as leading power coincides with their worst economic crisis– and to the quantity and quality of literary and cultural production, thanks to their political situation and new techniques and media (radio and cinema). American literature between the wars demands, then, an approach that takes into ocnsideration the literary specificity in relation to an unavoidable historical context.